Saturday, November 22, 2008

Meniti kehidupan pelaut tegar(edited)


*gambar raya dari perwira perkasa,offshore bintulu*

Aku telah dianugerahi kontrak pekerjaanku setelah pulang dari lautan/daratan miri.Lambat asal selamat dan dapat.Gaji-gaji basic dan claim pon alhamdulillah dapat ontime.So memang boleh sgtla bayar duit ptptn(yg aku terpinjam) dan juga bayar duit bil tepon aku(tak byk dalam ruang lingkup RM80-RM100...bolehla dipuratakan ke RM90).

Meniti kehidupan pelaut tegar byk mengajar dan mendewasakan.Memakan maki hamun dan kemudiannya pujian "on a job well done" memang lumrah.Buat masa ini sedikit pengalaman sebagai system engr offshore bintulu atas AWB Perwira Perkasa (AWB~Accomodation and Work Barge).Kalau System Engr mcm aku kena pastikan sistem yg diguna pakai oleh survey is in tiptop condition.Kena familiar dgn penggunaan software dan hardware yg diintegratekan.Penguasaan ilmu elektronik dan juga elektrik penting.Aku tak berapa handal tapi sbb itu aku selalu bawak bersama kitab-kitab sebagai rujukan.Aku kat sini sekitar 2 minggu ajek pastu aku diterbangkan ke miri but not before ke s'pore dan jb.Itu tak penting.



*tolong buat cable clamp installation...side profile...keh keh

Aku ke projek lain kat miri kalini sebagai Field Engineer atau Jurutera Lapangan.Keje aku kali ni kena tolong koordinat pojek utk submarine cable lay.Letak kabel kat dasar laut. Menarik bukan?yes memang menarik dan menggelapkan!hahaa.Panas wooo....Keje nya tak lama...Sekitar sebulan tugas aku tamat.So aku kesana kemari sekitar 1 1/2 bulan.So keje sebagi FE ni membawa aku ke miri dan labuan.Sempat jumpa dan lepak di rumah azmi,jumpa sally di miri.aku buat rakan-rakan baru dan juga dapat kontek-kontek baru.best!



*enroute to labuan from miri anchorage...*

Dalam meniti dan enroute menjadi pelaut tegar ni aku kira bernasib baik kerna peluang utk masuk mmg sukar.Alhamdulillah ini rezki kurniaan Ilahi.Jadi mmg aku rasa cukup bertuah dan bersyukur.Duduk di laut sesungguhnya akan membuat kepala berfikir and ingat sume di daratan.Famili,rakan taulan dan juga teman wanita(kini bekas...beliau tidak mahu bersama saya lagi....kelak ku kupas).Memang keje begini org kata high risk tapi once you are used to it.InsyaAllah tiada masalah.Usah bimbang.

Topik percintaan aku,aku rasakan rumit.Sebenarnya aku rasa diri aku in denial.Terlalu dan masih berharap. Perjalana laut mendewasakan. Aku rasakan aku suka,mahu dan ingin kepada "idea of having her" walhal aku pon tahu yg aku tidak mampu memberikan sokongan moral dan impak emosi yg wanita berkehendakkan. Ruang cangkup emosi lelaki dan wanita amat berbeda...merungkai kembali cerita cinta(yg ironinya aku nonton bersama dia)...aku nampak bab if you love her you gotta set her free.Aku setuju.Aku sudah keluar kepompong dan terima hakikat.Namun,never a day at sea yg aku tak ingat dia (esp waktu malam atas bunk yg enak dan kapal dipukul badai!) tapi aku akur takdir ilahi mugkin juga kerna kita sebagai manusia kengkadang got carried away and God just want to show I'm the boss!Dia bagi lain and dia amik yg lain.God knows best.So perjalanan aku teruskan....thanks for the memories.Banyak aku belajar.

So jika diizinkan aku akan merantau kembali selepas ini ke Miri semula.Aku harus bawa buah tangan dari Semenanjung kt Family Azmi yg dah jadi mcm famili aku jugak!Aku harap kami boleh perform for this pojek sebb kalau baguih boleh pi brunei.Doakan kejayaan kami!

Ahad 23/11/08

Tambahan.aku pi rock climbing harini.Amy and nani dtg.Nani cemerlang meniti route.Aku pasti akan masuk facebook.Route yg menhantui aku itu....aku naik one shot.Tak sia-sia rigging work aku...memantapkan kuasa lengan dan tangan.Kalau lepas ni Amy pegi aku nak suruh dia naik pulak.Pastu nani boleh amik gambar dia plak.

Thank you all.I had a nice day.A sweet lady was kind enough to datang just to jenguk me.Pergh....gua cayaq!

Peckham time kasih atas komen-komen bernas anda.Keep em comin'

3 comments:

buih said...

Sebagai seorang Sinbad....

harus lah anda sentiasa berhati2 dari rayuan manja dan nyanyian lunak si Ikan duyung.

Jangan terpedaya di lautan.

takpe2..our time will come...

rawsktar said...

Set her free...n fine another.

sharkpitt said...

Buih:InsyaAllah.Aku optimis

Anster:*Lalu ku lepaskan merpati putih* dgn senyuman